Видатний хасидський наставник, один із духовних лідерів покоління
Рабі Ісраель бар Давид-Моше Фрідман (р. Ісраель із Чорткова; 5614-5694 /1854-1933/ рр.) — видатний хасидський наставник, один із духовних лідерів покоління.
Походив із роду царя Давида.
Прямий нащадок одного із засновників хасидського руху нар.Дова Бера, Магіда з Межерича.
Його дід, уславлений хасидський праведник нар.Ісраель із Ружина, рятуючись від переслідувань царської влади, прийняв підданство Австро-Угорщини і переніс свій «двір» у буковинське містечко Садігуру (Садгору).
Народився десятий іар 5614 /1854/ року.
У 5619 /1859/ року його батько, нар.Давид-Моше, заснував хасидський «двір» у галицькому місті Чорткові, що стоїть на річці Серет.
У 5631 /1871/ року сімнадцятирічний нар.Ісраель одружився зі своєю двоюрідною сестрою Рухамі-Бат Шеве, дочкою свого дядька нар.Авраама-Яакова Фрідмана із Садігури.
У 5664 /1903/ року, після смерті батька, нар.Ісраель змінив його на чолі «двору» у Чорткові — тисячі, а потім і десятки тисяч хасидів, потягнулися до нього за благословенням та настановою.
У роки першої світової війни нар.Ісраель переніс свій «двір» до столиці Австрії - Відня.У 5680-ті (1920-ті) роки він набув статусу одного з духовних лідерів покоління — до його думки прислухалися в більшості громад Європи, як хасидських, так і литовських.Серед його учнів були найавторитетніші знавці Тори — у тому числі й нар.Меір Шапіро, ініціатор програми Даф Йомі (денний лист Талмуду).
Р.Ісраель з Чорткова з'явився одним з організаторів і керівників всесвітньої конфедерації харедимних громад Агудат Ісраель (Єдність Ізраїлю): у 5683 /1923/ році у Відні, під його патронажем, відбувся історичний конгрес Агудат Ісраель, що отримав назву Акнесіядев'ятсот делегатів із дванадцяти європейських країн, а також із США, Землі Ізраїлю та Іраку.
Однією з пріоритетних завдань у діяльності Агудат Ісраель нар.Ісраель вважав удосконалення системи єврейського виховання — адже основи віри в нового покоління мають бути настільки міцними, щоб воно змогло протистояти впливу дезорієнтуючого навколишнього світського суспільства, реформізму і сіонізму.Р.Ісраель бачив національну трагедію в тому, що сіоністський рух набув домінуючого положення на Святій Землі.Він говорив: «Кілька разів протягом історії єврейський народ стояв на порозі повного визволення, але щоразу гріхи народу спотворювали ситуацію.У період Другого Храму Геула (кінцеве порятунок) вже прокидалася, але все було припинено засновником християнства.У 5408/1658/ році єврейський світ знову стояв на порозі порятунку, але реалізації геули завадив лже-месія Шабатай Цві.І в наш час починалося велике пробудження, що веде до геули, але через багато наших гріхів всі зіпсували сіоністи» (Мааданей Йосеф с.268).
Свої тлумачення Тори нар.Ісраель з Чорткова виклав у ряді книг, назва кожної з яких включає його ім'я: Атерет Ісраель (Корона Ізраїлю), Тіферет Ісраель (Пишність Ізраїлю), Незер Ісраель (Відень Ізраїлю) та Ісмах Ісраель (Втішається Ізраїль).
Р.Ісраель із Чорткова помер тринадцятого кислева 5694/1933/ року.Похований у Відні.
Vydatnyy khasydsʹkyy nastavnyk, odyn iz dukhovnykh lideriv pokolinnya
Rabi Israelʹ bar Davyd-Moshe Fridman (r. Israelʹ iz Chortkova; 5614-5694 /1854-1933/ rr.) — vydatnyy khasydsʹkyy nastavnyk, odyn iz dukhovnykh lideriv pokolinnya.
Pokhodyv iz rodu tsarya Davyda.
Pryamyy nashchadok odnoho iz zasnovnykiv khasydsʹkoho rukhu nar. Dova Bera, Mahida z Mezherycha.
Yoho did, uslavlenyy khasydsʹkyy pravednyk nar. Israelʹ iz Ruzhyna, ryatuyuchysʹ vid peresliduvanʹ tsarsʹkoyi vlady, pryynyav piddanstvo Avstro-Uhorshchyny i perenis sviy «dvir» u bukovynsʹke mistechko Sadihuru (Sadhoru).
Narodyvsya desyatyy iar 5614 /1854/ roku.
U 5619 /1859/ roku yoho batʹko, nar. Davyd-Moshe, zasnuvav khasydsʹkyy «dvir» u halytsʹkomu misti Chortkovi, shcho stoyitʹ na richtsi Seret.
U 5631 /1871/ roku simnadtsyatyrichnyy nar. Israelʹ odruzhyvsya zi svoyeyu dvoyuridnoyu sestroyu Rukhami-Bat Sheve, dochkoyu svoho dyadʹka nar. Avraama-Yaakova Fridmana iz Sadihury.
U 5664 /1903/ roku, pislya smerti batʹka, nar. Israelʹ zminyv yoho na choli «dvoru» u Chortkovi — tysyachi, a potim i desyatky tysyach khasydiv, potyahnulysya do nʹoho za blahoslovennyam ta nastanovoyu.
U roky pershoyi svitovoyi viyny nar. Israelʹ perenis sviy «dvir» do stolytsi Avstriyi - Vidnya. U 5680-ti (1920-ti) roky vin nabuv statusu odnoho z dukhovnykh lideriv pokolinnya — do yoho dumky pryslukhalysya v bilʹshosti hromad Yevropy, yak khasydsʹkykh, tak i lytovsʹkykh. Sered yoho uchniv buly nayavtorytetnishi znavtsi Tory — u tomu chysli y nar. Meir Shapiro, initsiator prohramy Daf Yomi (dennyy lyst Talmudu).
R. Israelʹ z Chortkova z'yavyvsya odnym z orhanizatoriv i kerivnykiv vsesvitnʹoyi konfederatsiyi kharedymnykh hromad Ahudat Israelʹ (Yednistʹ Izrayilyu): u 5683 /1923/ rotsi u Vidni, pid yoho patronazhem, vidbuvsya istorychnyy konhres Ahudat Israelʹ, shcho otrymav nazvu Aknesiya dev'yat·sot delehativ iz dvanadtsyaty yevropeysʹkykh krayin, a takozh iz SSHA, Zemli Izrayilyu ta Iraku.
Odniyeyu z priorytetnykh zavdanʹ u diyalʹnosti Ahudat Israelʹ nar. Israelʹ vvazhav udoskonalennya systemy yevreysʹkoho vykhovannya — adzhe osnovy viry v novoho pokolinnya mayutʹ buty nastilʹky mitsnymy, shchob vono zmohlo protystoyaty vplyvu dezoriyentuyuchoho navkolyshnʹoho svit·sʹkoho suspilʹstva, reformizmu i sionizmu. R. Israelʹ bachyv natsionalʹnu trahediyu v tomu, shcho sionist·sʹkyy rukh nabuv dominuyuchoho polozhennya na Svyatiy Zemli. Vin hovoryv: «Kilʹka raziv protyahom istoriyi yevreysʹkyy narod stoyav na porozi povnoho vyzvolennya, ale shchorazu hrikhy narodu spotvoryuvaly sytuatsiyu. U period Druhoho Khramu Heula (kintseve poryatunok) vzhe prokydalasya, ale vse bulo prypyneno zasnovnykom khrystyyanstva. U 5408/1658/ rotsi yevreysʹkyy svit znovu stoyav na porozi poryatunku, ale realizatsiyi heuly zavadyv lzhe-mesiya Shabatay Tsvi. I v nash chas pochynalosya velyke probudzhennya, shcho vede do heuly, ale cherez bahato nashykh hrikhiv vsi zipsuvaly sionisty» (Maadaney Yosef s.268).
Svoyi tlumachennya Tory nar. Israelʹ z Chortkova vyklav u ryadi knyh, nazva kozhnoyi z yakykh vklyuchaye yoho im'ya: Ateret Israelʹ (Korona Izrayilyu), Tiferet Israelʹ (Pyshnistʹ Izrayilyu), Nezer Israelʹ (Videnʹ Izrayilyu) ta Ismakh Israelʹ (Vtishayetʹsya Izrayilʹ).
R. Israelʹ iz Chortkova pomer trynadtsyatoho kysleva 5694/1933/ roku. Pokhovanyy u Vidni.
Коментарі
Дописати коментар